Home » Sarcina » Alimentatia in sarcina » Fierul are o importanţă deosebită în timpul sarcinii

Fierul are o importanţă deosebită în timpul sarcinii

În timpul sarcinii, fierul este un mineral deosebit de important, ce are rolul de a transporta oxigenul de la plămâni la restul corpului, ajută la eliminarea senzației de oboseală, nervozitate, depresie şi extenuare.

Ce cantitate zilnică e necesară?

  • 27 mg pentru femeile însărcinate;
  • 18 mg pentru cele neînsărcinate.

Importanţă unanimă:

  • este elementar pentru producerea hemoglobinei, proteină din sânge ce transportă oxigenul la alte celule.
  • este o componentă esenţială a mioglobinei (proteină ce ajută transportul oxigenului la muşchi), a colagenului etc.

alimente-cu-fier-in-timpul-sarcinii
În timpul sarcinii ai nevoie de cantități mari de fier, deoarece:

  • Cantitatea de sânge din corp se dublează, așadar ai nevoie de mai mult fier pentru a produce hemoglobina, mai ales în cel de-al doilea şi ultimul semestru pentru a ajuta la creșterea placentei şi a fătului.
  • Multe dintre femei au nevoie de un surplus mai mare, deoarece când au rămas însărcinate nu aveau îndeajuns.
  • Previne anemia – diminuarea cantităţii de fier din organism este o problemă destul de gravă, întâlnită la nivel global – aproximativ 32 milioane de femei din lume prezintă carenţă de fier. Anemia duce la apariţia malformaţiilor congenitale.
  • Când vorbim de carenţă de fier în timpul sarcinii, riscurile sunt mari de a avea o naştere prematură, un copil cu o greutate redusă, chiar şi moartea acestuia.
  • Deţine un rol important în prevenirea obezităţii infantile – s-a demonstrat ştiinţific că acele femei care nu au avut aportul necesar de fier în timpul sarcinii au dat naştere unor copii predispuşi la obezitate.
  • Prezintă un rol important în prevenirea problemelor motorii, ajută la întărirea sistemului imunitar şi ajută la remedierea funcţiilor cognitive.
  • Aportul de fier necesar scade riscul pierderii auzului fătului. Numeroase studii au dovedit că deficienţa de fier din timpul sarcinii poate determina întărzieri în dezvoltarea sistemului nervos auditiv, având repercursiuni grave în însuşirea limbajului în copilărie.

Ce putem face pentru a facilita absorbția acestui mineral?

  • Dacă vei consuma băuturi bogate în vitamina C (vitaminele din băuturi sunt mai uşor de absorbit decât cele din fructul în sine) sau vei consuma alimente bogate în fier îţi vei ajuta organismul să absoarbă cantități mai mari de fier.
  • Alimentele bogate în vitamina C sunt toate citricele (portocale, clementine, mandarine, grapefruit etc.), căpşunile, ardeiul gras, pepenele roşu şi galben, broccoli, conopida şi varza de Bruxelles, roşiile, coacăzele negre etc.
  • Printre alimentele bogate în fier întâlnim: andivele, broccoli, caisele, fasolea, ficatul de vită, cel de porc, ouăle, pâinea integrală, prunele, sfecla, stafidele etc. Dar se recomandă neconsumarea ficatului în timpul sarcinii, deoarece prezintă cantităţi mari de vitamina A, care conduc la apariţia malformaţiilor.
  • Fe din produsele animale este absorbit mai uşor decât cele din sursele vegetale.

Există riscul să absorb prea mult fier?

Dacă vei consuma prea mult fier, cum ar fi din suplimentele luate, acest lucru poate cauza creşterea nivelului de fier din sânge, putând cauza probleme atât ţie, cât şi fătului. Printre aceste probleme regăsim: poate cauza stresul oxidativ, un dezechilibru în organism ce joacă un rol în infertilitate, probleme ale inimii, astm, hipertensiune sau chiar un avort spontan…

Luarea suplimentelor de fier trebuie făcută doar dacă au fost indicate de către medicul de familie.

Autor: bebee

Articole similare

Login

Lost your password?